Büyükşehirlerde nüfusun hızla artmasıyla
trafikte yaşanan yoğunluk ulaşım sistemlerinin verimliliği ve
sürdürülebilirliği açısından zorluklar ortaya çıkarmaktadır. Bu zorluklarla
başa çıkmak ve trafik akışını daha akıcı hale getirmek amacıyla, ulaşım
sektöründe yeni teknolojilerin gelişimi büyük bir önem taşımaktadır. Ulaşımda
yeni teknolojilerin gelişimi sinyalizasyon sistemi ile kontrol edilen
kavşaklara sinyal süresi ve faz planı eniyilemesi tabanlı çözümler getirmiştir.
Ancak bazı trafik hacim senaryolarında, geliştirilen yöntemler etkisiz
kalabilmekte ve buna bağlı olarak güncellenerek yeni modellerin işletilmesi
gerekmektedir. Bu çalışmada akıllı kavşaklar için, yeni bir trafik yönetim
stratejisi uygulanmıştır. Bu yöntem Türkiye’de bulunan yerli ve yabancı
turistlerin ilgisini çekmesi sebebiyle yoğun trafik akışının olduğu Antalya
şehrindeki bir akıllı kavşaktan alınan gerçek trafik verileri ile test
edilmiştir. Akıllı kavşak kollarındaki manyetik algılayıcılarından gelen trafik
taleplerine göre her döngüde sinyal süresi ve faz planı eniyilemesi gerçekleştirilmiştir.
Bu yaklaşımın değerlendirilmesi amacıyla 2020-2023 Ulusal Akıllı Şehir
Stratejisi ve Eylem Planı kapsamında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığı - Coğrafi Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen SUMO
Türkiye Uyarlaması (Kent İçi Hareketlilik Analiz Sistemi) paket programı kullanılmıştır.
Önerilen yöntem benzetim programında tasarlanan özgün model üzerinde analiz
edilerek ulaşım parametreleri açısından mevcuttaki yöntemlerle karşılaştırılmıştır.
Mevcut yöntemlerden daha başarılı sonuçlar verdiği, özellikle sola dönüşlerin
azaldığı senaryolarda sistem performansının önemli derecede arttığı
görülmüştür.