İmar Durumu Sistemi

ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI-COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
https://cbs.csb.gov.tr
asep@csb.gov.tr
03124101000
Mustafa Kemal Mahallesi 2082. Cadde No:52 Çankaya / Ankara
ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI-COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
https://cbs.csb.gov.tr
asep@csb.gov.tr
03124101000
Mustafa Kemal Mahallesi 2082. Cadde No:52 Çankaya / Ankara

Sektörler

Arazi Kullanımı Sosyal Katılım Veri Dönüşüm Teknolojileri

Akıllı Şehir Bileşenleri

Coğrafi Bilgi Sistemleri

Uygulama Hakkında

İmar Durumu

Amaç ve Kapsam

Akıllı şehirler, yüksek teknolojili sistemlerin kullanıldığı bir kavramdır ve bu sistemler sayesinde yaşam kalitesinin yükseltilmesi amaçlanmaktadır. Ancak, akıllı şehirlerin tesis edilmesi kadar yönetimi de oldukça önemlidir. Bu nedenle akıllı şehirlerde akıllı yönetişim yaklaşımı benimsenmektedir.

Akıllı yönetişim, tüm şehir sakinlerinin katılımını ve şehir yönetimine dahil olmalarını amaçlayan bir yönetim yaklaşımıdır. Bu yaklaşım şeffaf, açık ve katılımcı bir yönetim şeklini teşvik eder ve bireylerin şehirleri hakkında daha fazla bilgi sahibi olmasını destekler. Aynı zamanda akıllı yönetişim, hızlı karar alınmasına ve kaynakların etkin bir şekilde kullanılmasına yardımcı olmaktadır. Akıllı şehirlerde akıllı yönetişim yaklaşımının benimsenmesi, bireylerin şehirleri hakkında daha fazla söz sahibi olmalarına ve şehirlerin daha sürdürülebilir bir geleceğe doğru yönlendirilmesine yardımcı olacaktır.

Akıllı yönetişim kapsamında geliştirilen İmar Durum Bilgilendirme Modülü, ilgili kurum ve kuruluşlarca yüklenen mekânsal planlara ilişkin herhangi bir kadastro parselinde sorgulama yapılabilmekte, ilgili planda belirtilmiş yapılaşma koşullarına ulaşılabilmekte ve bilgi amaçlı İmar Durum Belgesi verebilmektedir.

Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Rolü:

Akıllı Şehirlerin oluşturulabilmesi, etkin ve verimli bir şekilde hayata geçirilebilmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanması için tüm ekosistem paydaşlarının aktif katılım sağladığı bir ekosistem oluşturulması şarttır.- 2020-2023 Ulusal Akıllı Şehir Stratejisi ve Eylem Planı kapsamında toplamda 16 akıllı şehir bileşeni tanımlanmış olup bu bileşenlerden bir tanesi de akıllı yönetişim bileşenidir. Akıllı Yönetişim; analiz, planlama, uygulama ve politika yapımı gibi kamu yönetimi süreçlerinde şeffaflık, katılımcılık ve hesap verebilirlik prensipleriyle klasik kamu yönetimi yöntemlerinden farklı olarak daha hızlı, daha doğru ve etkin karar vermeyi sağlayan bir yönetişimi ifade etmektedir.

Akıllı Şehirlere ilişkin paydaşlar; şehir için açık ve kapsayıcı bir vizyon oluşturmak; hizmet tasarımı ve sunumunun tüm yönlerine katılımcı bir yaklaşım benimsemek; kentsel sistemlerin her yerde, bütüncül ve kapsayıcı bir şekilde dijitalleştirmek; şehrin işleyiş biçiminde açıklık ve paylaşım için iş birliğini sağlamalıdırlar. Aksi durum kaynakların ve hizmetlerin etkin ve verimli yönetilememesi, doğru zamanda ve mekânda doğru uygulamaların yapılamaması sonucunu doğuracaktır. Dolayısıyla e-Plan Otomasyon Sistemi’nin kullanan ve plan verisi üretene kamu kurum ve kuruluşlarının bu verileri e-Plan Otomasyon Sistemine doğru, bütüncül, tutarlı ve güncel olarak yüklemeleri şehirlerin akıllı şehir dönüşümünü hızlandıracak, vatandaşların veriye erişimini kolaylaştıracak ve şeffaf bir yönetim anlayışının güçlenmesine önemli katkılar sağlayacaktır.



Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Rolü

Beklenen Sonuçlar:

İmar Durumu Sistemi ile Türkiye genelinde sağlanması beklenen sonuçlar:

·       Plan süreçlerinin ve verilerinin şeffaf, sorgulanabilir ve analiz edilebilir bir yapıda depolanmasını ve yönetilebilmesini sağlamak,   

       Vatandaşların kesinleşen tüm planlara ve güncel imar durumuna erişimini sağlayarak katılımcılığı ve şeffaflığı artırmak,

       Ülkemizin dijital dönüşümüne katkı sağlamak.